Hoppa till innehållet

Dramaserie vill visa att unga dricker mindre

Ruset-683×1024

Stora känslor, kärlek och vänskap – allt samlas i tio superkorta avsnitt och en massa kringmaterial. Ruset är den första svenska dramaserien någonsin på plattformen TikTok. Beställare är IQ, som vill göra positiv kommunikation kring att unga dricker på ett annat sätt i dag.

För manusförfattarna och systrarna Tove och Sofie Forsman var det lite speciellt med en beställare som har en agenda.
–Vi gör underhållning, vi vill inte att det vi skriver ska kännas som ett budskap. När vi fick veta att beställaren var IQ, och att de ville göra drama, inte reklam, kändes det bra, säger de.

Vi gör underhållning, vi vill inte att det vi skriver ska kännas som ett budskap

Tove och Sofie tyckte att det var hög tid för en dramaserie på TikTok-Ruset är den allra första i Sverige. Det ska kännas nära och autentiskt.
–Vi har inspirerats av en del tiktok-manér-till exempel ”get ready with me”, där man gör sig i ordning med kameran. Mer som blinkningar än att det ska ta över.

Namn på skådespelare och regissörer känner vi ofta igen. Men manusförfattarna då? Lägg Sofie Forsman och Tove Forsman på minnet. De ligger bakom succéer som Young Royals och Barracuda queens och långfilmen One more time. Att vara manusförfattare är 30 procent hantverk, 10 procent talang och 60 procent uthållighet och omskrivningar. Det är systrarna Tove och Sofie Forsman överens om. Tove (till vänster) är utbildad journalist och Sofie har gått tv-produktionsutbildning.

Manusduon är enligt Rusets producent Amanda Nordlöw ”branschens vassaste och så kan de ungdomar”. De har skrivit många serier där det handlar om liknande känslor och problem, relationer och kärlek. Som författare förhåller de sig alltid till alkohol och andra droger, i Young Royals (svensk dramaserie på Netflix där de varit avsnittsförfattare), finns både alkohol, tabletter och en huvudperson som inte alls dricker på internatskolan.
–I Ruset handlar det om att visa att unga idag dricker mindre. Vrida på det och se vad de gör istället och hur vi gör nej-sägarkaraktären till någon som inte är tråkig. Manusskrivandet innebär många genomtänkta val.
–Är chefen en man eller kvinna, ska karaktären ha en alkoholiserad pappa eller mamma. Vi tittar på alla normer och vi vill visa att det kan vara på olika sätt, säger Sofie Forsman.
Ruset är en härlig kärlekshistoria i en somrig miljö, med stora känslor och dramat i fokus, inte alkoholtemat. Ett gäng kompisar åker till en sommarstuga och har olika förväntningar på hur helgen ska vara. Serien har tio avsnitt, alla mellan två och fyra minuter långa, eller snarare korta.

Ruset är filmad helt stående. ”Då går det inte att slentriantänka, det måste vara med redan i manus”, säger författarna Sofie och Tove Forsman.

–Vi är vana vid att ett avsnitt är 30 till 60 minuter. Här ska nästan varje scen eller sekvens kunna fungera som ett fristående avsnitt. Det går ändå att berätta mycket på så kort tid, säger Tove Forsman.
Det gäller att hitta starka starter så att tittaren sugs in och vill stanna kvar.
–Vi har försökt göra ett lyckorus, ett kärleksrus. Titeln är fin–det finns olika rus. Målet är att man kan känna igen sig och förstå personernas dilemman och så verklighetsflykt såklart. Och också att pirret går igenom, säger Sofie Forsman.
Att få till Ruset framställs av alla inblandade som ett grupparbete med ständig dialog och möten. Det går att säga att filmen görs tre gånger; när manus skrivs, vid inspelning och sist vid klippningen.

För Tove och Sofie Forsman är det speciellt att skriva drama för en plattform som har så mycket restriktioner. TikTok har regler för hur alkohol får porträtteras eftersom de har en väldigt ung målgrupp. På TikTok får alkohol inte visas i bild, så det får hända utanför bild eller med ljud. Både TikTok och IQ har fått godkänna avsnitten och det är producenternas jobb att ha de kontakterna.

Amanda Nordlöw på Abby World är en av Rusets två producenter. Tillsammans med IQ har producenterna tagit fram en strategi för hur serien ska nå ut. Att ha öppen casting av den fjärde huvudrollsinnehavaren på TikTok gjorde att ett engagemang hos målgruppen, som är 18 till 29-åringar, väcktes redan innan premiären den 12 oktober.
–Vi har väldigt mycket omkringmaterial där man får följa med skådespelarna bakom kulisserna. När den som tittat sett ett avsnitt där nån blir för full, kan man se hur skådespelarna reflekterar efteråt. Där kan man tydligare plocka upp budskapet som bara sägs mellan raderna i serien. Det ger en nivå till av berättelsen, säger Amanda Nordlöw.

Mitt tips när du tittar: Tänk särskilt på ljuddesignen! Det är ofta den som skapar den allra tydligaste gåshuden när man tittar. Den här gången är det Johan Johnssons hantverk, säger Amanda Nordlöw.

Svårast tycker hon har varit att hålla balansgången mellan underhållning och budskap.
–Det får inte bli för pekpinnigt, samtidigt som vi inte tappar bort budskapet att alkohol är skadligt. Amanda Nordlöw var innan Ruset inte medveten om att unga har helt annorlunda alkoholvanor idag än tidigare.
–Det är inte bara att de dricker mindre, de tycker att sättet som folk i min generation nyttjar alkohol är sunkigt och ofräscht. Hur man tar sig ut när man har druckit, risken att hamna i konflikter, det har inte stoppat oss från att dricka alkohol, men de är mycket, mycket mer medvetna. Det tycker jag är så intressant, den normförflyttningen har vi försökt fokusera på.

Det är inte bara att de dricker mindre, de tycker att sättet som folk i min generation nyttjar alkohol är sunkigt och ofräscht.

Hennes dröm är att de som tittar ska prata med sina vänner, reflektera över sitt eget drickande, vem man är i serien och vad man ska göra när någon hetsar runt alkohol. Amanda Nordlöw tycker att IQ och vd Mojtaba Ghodsi, är modiga som lägger sin marknadsföringsbudget på att göra dramaserie.

IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget med uppgift att få unga att inta ett smartare, läs mindre skadligt, förhållningssätt till alkohol. När Mojtaba Ghodsi började på IQ för ett år sen visste han att ungas drickande har gått ner.
–Men det jag inte hade koll på var den kulturella revolution, ja det kanske är ett för starkt ord, men i alla fall det skifte, som skett i hur unga ser på alkohol. Men de vet inte ens om det själva-att de dricker mindre, så vi funderade kring hur vi kan förstärka den trenden.
Serier, drama och kultur generellt har varit bra på att bryta normer tycker Mojtaba Ghodsi.
–Ta metoo-rörelsen och hur Netflixfilmer på subtilt sätt visualiserar samtycke, du ser hur det är filmat. Man försöker genom film ändra invanda mönster och ifrågasätta.

Jag bryr mig inte om om kultursidorna skriver om Ruset. Jag förväntar mig framförallt en reaktion i målgruppen, de vi direkt vänder oss till. Min förhoppning är att de kanske ser att man äger sitt eget val, säger Mojtaba Ghodsi.

Men när det kommer till populärkultur menar han att den snarare förstärkt rådande mönster runt alkohol.
–Populärkulturen är viktig. Nu vill vi använda drama för att ifrågasätta normerna och visualisera att det finns fler i vår målgrupp, unga 18-29 år, som vill dricka måttligt. Så att ännu fler kan göra valet att dricka medvetet. Då kan vi förstärka den trenden och göra en positiv kommunikation runt det, säger Mojtaba Ghodsi.

När Alkohol & Narkotika gör intervjun har Ruset ännu inte haft premiär men Mojtaba Ghodsi säger att han är nöjd med resultatet.
–Supernöjd! Det har blivit ett fängslande, snyggt, intressant och subtilt sätt att visa upp både baksidor med alkohol och ett smart förhållningssätt till alkohol.

Ruset är en dramaserie i tio avsnitt. Varje avsnitt är mellan två och fyra minuter långa och ett avsnitt om dagen släpps med start 12 oktober. Serien går bara att se på plattformen TikTok.

Kategorier:

Anna Fredriksson

Anna Fredriksson tidigare redaktör för Alkohol & Narkotika

Se alla artiklar av Anna Fredriksson

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Missa aldrig en publicering. I vårt nyhetsbrev samlar vi alla våra senaste artiklar och poddavsnitt. Nyhetsbrevet skickas ut en gång varannan vecka – varken mer eller mindre.