Alkohol

”Man kunde få betalt med en back öl”

BIld av Bruno Glätsch från Pixabay

Journalister och artister hör till de yrkesgrupper där alkoholromantiken historiskt har varit stark. Stå-uppkomikern Karin Adelsköld och musikern Lars Bygdén vittnar om en tillåtande alkoholkultur med många tillfällen att festa – med risk att hamna i ett beroende.

Karin Adelsköld började sin yrkeskarriär som journalist på Sveriges Radio. Då, för tjugo år sedan, var alkoholromantiken ganska stor.

Karin Adelsköld Foto: Anders Nilson

— Det var extremt mycket fester på Sveriges Radio och man försatt inga chanser att skapa festliga tillfällen där alkohol var en självklar del. Man firade stort och smått och det skedde ofta. Även om jag inte längre jobbar som journalist på Sveriges Radio så är mitt intryck att den där alkoholromantiken är borta. Det är professionellare i dag och alkohol på arbetstid ses inte som okej, även om det kan vara så att journalister har en något högre alkoholkonsumtion är genomsnittet, säger Karin Adelsköld, som sedan tolv år tillbaka också jobbar som stå-uppkomiker.

I komikerbranschen upptäckte hon att alkoholen också var närvarande – men på ett annat sätt. Nu handlade det inte så mycket om firanden av olika slag, utan om att arbeta i en miljö där alkoholen är ett givet inslag; krog- och barmiljöer och arbete kvällstid med en uppsluppen publik som kanske värmt upp med alkohol.

—Efter ett uppträdande kunde alkoholen vara ett sätt att varva ner. Den fanns ständigt tillgänglig i logerna och det var vanligt att få betalt i alkohol. Men till sist, när jag jobbade fyra-fem kvällar i veckan, blev det för mycket. Jag drack helt enkelt lite för ofta och slutade tvärt. Efter att ha blivit nykterist blev det ännu tydligare för mig hur mycket folk i branschen faktiskt drack. Det förekom exempelvis att komiker drack öl på scenen, säger Karin och tillägger i samma andetag att hon upplever förändrade attityder i dag.

— Min uppfattning är att vi komiker dricker mindre. Många har gått i väggen och det råder en allmän hälsotrend där rökning och alkohol ses som något negativt.

Lars Bygdén, låtskrivare, sångare och musiker som just nu är aktuell med sitt nya minialbum ”The Folk Companion”, berättar att det var partyt efteråt han ville åt när han i 20-årsåldern var ute och spelade på krogar.

Lars Bygdén Foto: Maria Zaitzewsky

— Vi befann oss ju alltid i miljöer med mycket alkohol och ibland även tyngre droger. Publiken drack och det var självklart att vi också skulle dricka, både före och efter spelningarna. Vi serverades gratissprit och det fanns inte på kartan att tacka nej. Men framför allt drack jag efter spelningarna, det var ett sätt att slappna av och öppna upp för alla som ville komma fram och prata och hänga med oss. Det kan annars vara jobbigt att hantera, men med alkohol i kroppen gick det lättare.

Lars beskriver hur härlig den där partykänslan var och hur mycket han periodvis drack. Det var fest flera dagar i veckan – och han ville bara ha mer. Han var full nästan för jämnan och älskade det där ”sköna” musikerlivet med roliga gig, hög partystämning.

— Det förekom att vi fick betalt för ett gig med en back öl. Alkoholnormen var stark och det fanns ingen som sa att ”nu får du skärpa dig”. Jag var ung och ansvarslös. Men nu ser jag med helt andra ögon på det där, framför allt sedan jag blev pappa. Jag är sällan ute på turnéer och dricker ingenting vid spelningar. Det håller inte att dricka alkohol och prestera på topp, konstaterar Lars, som inte ger mycket för myten om skapande under rus.

— Nej, för min del funkar det dåligt att skriva musik påverkad. Man tappar fokus och självinsikt, vilket är förödande för kreativiteten.

Musik- och artistbranschen erbjuder ofta en högre tillgänglighet till alkohol än många andra branscher, även utanför scenerna, säger Lars Bygdén.

— Det finns många tillfällen att fira med alkohol. Det kan handla om jubileumskvällar, releasefester och andra event i musiksammanhang. Alkoholen är väldigt närvarande i branschen och för den som gillar att dricka erbjuds många tillfällen.

Profilbild

Maria Zaitzewsky Rundgren