Gator och telefoner fylls med reklam för nätcasinon, men hur mycket påverkar reklamen spelande och spelproblem? Relativt lite, säger forskaren Per Binde.
Ingen har undgått den.
Spelreklamen.
Den som fyller tunnelbanor, facebookflöden och tv-rutor. Den stora omfattningen har bland annat fått civilminister Ardalan Shekarabi (S) att hota om ett totalförbud av spelreklam.
Per Binde, docent i socialantropologi och spelforskare vid Göteborgs universitet, har bland annat gett ut rapporterna Att sälja en dröm (2005) och Spelreklam och spelberoende (2007). Han tror att spelreklamen kommer att minska.
– Det har varit mycket reklam under det första kvartalet 2019. Bolagen vill ta på sig marknadsandelar så de pressar på. Det är en speciell situation men reklamen kommer att minska, det är jag säker på, säger Per Binde under seminariet Spelreklam i fokus, arrangerat av bland andra Länsstyrelsen Västra Götaland.
Frågan är om företagen stannar i Sverige om det fanns ett totalförbud, resonerar Per Binde och lyfter siffror från året innan avregleringen: då var 80 procent av all spelreklam från aktörer utan licens i Sverige.
2018 var ett rekordår för spelreklamen, efter en stadig ökning sedan 1998. Totalt sändes 57 dygn av spelreklam på tv under 2018, varav hälften var reklam för nätcasinon.
–Den ökande spelreklamen har inte fått fler personer att spela i allmänhet, men vissa spelformer har ökat, säger Per Binde.
Färre spelar, men omsättningen ökar, visar Folkhälsomyndighetens befolkningsstudie Swelogs. Tidigare låg Sverige högt i internationella jämförelser. Vi hade Bingolotto, stryktipset, lotterier och spelen var en inkomstkanal för civilsamhället och kulturlivet, förklarar Per Binde.
Reklamen ökar, men antalet spelare minskar. Det visar att det finns något motsägelsefullt med reklamen, säger Per Binde.
– Syftet är att få kunder, men spelreklam är så illa omtyckt att den kan till och med ha en motsatt effekt. Man kan tänka sig att spelandet minskar därför att spelreklamen ger den ett så dåligt rykte.
Spelandet bland unga minskar också, som CAN tidigare visat, i ungefär samma utsträckning som hos vuxna.
– Man kunde tro att unga påverkas mer än vuxna av spelreklam, men det finns ingen forskning som tyder på det.
Trots att omfattningen av spel har minskat så har antalet som uppger spelproblem ökat, och spelreklamen är inte oskyldig trots att den inte är en avgörande faktor, sammanfattar Per Binde.
– Det finns ingen studie som visar att spelreklam skulle ha en avgörande inverkan på spelberoende. I allmänhet är spelreklamens inverkan på omfattningen av spelproblem relativt liten. Men medan de lindriga problemen har minskat, har de allvarliga ökat. Och det finns bara en förklaring – onlinecasinon, säger Per Binde och tillägger, som i en parentes,
– Och delvis vadslagning online.
Internetspelande har ökat tillsammans med omsättning och en hög andel av de som rapporterar problemspelande spelar just på nätet. Det visar Swelogs, men även statistik från Stödlinjen: hela 67 procent av samtalen de får berör kasinospel. Det är den gruppen som även uppger att de påverkas negativt av spelreklamen. Reklamen kan ge impulser att spela och leda till återfall.
Bara en halv procent av befolkningen spelar på onlinekasino regelbundet.
– Det är alltså inga stora människomassor som lockas att spela, varken av vänner eller av reklam. Men även om det är få som spelar är de här kunderna väldigt lönsamma för spelbolagen, säger Per Binde.
Avslutningsvis uppmärksammar Per Binde direktreklamen. Det kan handla om mejl, telefonsamtal eller sms. En norsk studie har visat att den direkta reklamen har en starkare inverkan på spelbeteende än reklamen i massmedier.
Artikeln är baserad på Per Bindes föreläsning under seminariet Spelreklam i fokus, arrangerat av bland andra Länsstyrelsen Västra Götaland.
Kategorier:
Julius von Wright är f.d. chefredaktör för Alkohol & Narkotika (2017-2022). Till hans specialområden hör narkotikapolitik och vårdfrågor, ofta med ett nordiskt perspektiv.
Se alla artiklar av Julius von WrightPrenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa aldrig en publicering. I vårt nyhetsbrev samlar vi alla våra senaste artiklar och poddavsnitt. Nyhetsbrevet skickas ut en gång varannan vecka – varken mer eller mindre.