Hallucinationer, kontakt med gud och revolt i mage och tarm. Ceremonier med den psykedeliska brygden ayahuasca har blivit populära. Men vad är det som lockar? Och har pandemin ökat lockelsen?
Kalle står i en trappuppgång i en Stockholmsförort och knackar på dörren till en lägenhet. Han har bestämt sig för att ta ayahuasca för första gången och vet inte riktigt vad som väntar. Fjädrar? Mysticism? Plötsligt, framför honom, står en kille i batikbrallor, och en äldre dam.
– De var otroligt trevliga och välkomnande, men jag måste erkänna att jag då hade hoppats på något mer exotiskt.
Han bjöds på drycken och lamporna släcktes i rummet där de satt. Det var lugnt och tyst.
– Efter en trekvart ungefär fick jag otroliga visioner, obeskrivliga fraktalmönster, både vackra och hemska. Sen visade sig sanningen om mig själv, den var kärleksfullt presenterad, så pass att jag orkade se på när den utspelade sig i mitt inre. Sedan kräktes jag och bajsade samtidigt.
Kalle beskriver hur han såg sig själv uppifrån i huset där han bodde. Han såg sig springa runt mellan rummen. Det var då han plötsligt fick en stark insikt.
– Att jag aldrig kommer att kunna ändra på världen. Det enda jag kan
ändra på är mig själv och därmed ändrades allt. Det var en oerhört stark känslomässig respons på den upplevelsen, jag grät och öppnade ögonen efter att insikten trillat ner.
Kvinnan som höll i ceremonin tände ljus längs väggen i rummet, samtidigt såg Kalle hur jättelika änglavingar sträckte ut sig framför honom. Leonard Cohens Hallelujah spelades på hög volym samtidigt som han föddes på nytt.
Sedan, åkte han hem och ändrade sitt liv till det bättre.
– Efter den första ceremonin blev det ytterligare 50, 60 ayahuascaceremonier under en tioårsperiod.
Han upplever att insikterna han har fått, om vilka trauman han bär på och hur han kompenserat för dem, har bidragit till ett rikare och mer nyanserat känsloliv. Relationer till familj, partners och vänner har blivit mycket bättre och mindre konfliktfyllda.
– Jag slutade röka cannabis och började träna. Jag valde att byta karriär från ett lönsamt kneg till det yrke jag faktiskt är utbildad i, avsevärt mindre lukrativt, men meningsfullt. Idag, tio år senare, upplever jag mitt liv som så mycket rikare och mer harmoniskt.
Ayahuasca är en psykedelisk mycket besk dekokt. Genom att koka bark skrapad från stammen av Banisteriopsi caapi tillsammans med vinstockar med löv från busken Psychotria viridis får man fram drycken. Växterna är hemmahörande i Amazonas där över 70 olika urfolkgrupper använder sig av brygden. Ayahuasca har brukats i religiösa ceremonier i århundraden och har alltså funnits med ett tag. I de kretsar där ayahuasca används, nu som då, ses hon som en helig medicinsk lärare. Ja, ayahuasca benämns av användarna ofta som en hon – en brygd av feminin karaktär.
Under traditionella ceremonier, i det hallucinogena tillståndet, sjunger medicinkvinnor och medicinmän ceremoniella sånger, så kallade Icaros. Mönster som visar sig i det inre i form av visioner återillustreras sen på tyger och föremål av de som brukat ayahuasca. Dessa mönster ses som budskap från den spirituella världen. Det är speciellt Shipibofolket, ett urfolk i Amazonas, som bär denna konstnärliga tradition kopplad till ayahuascaceremonier.
Det som ger ayahuasca den psykedeliska effekten är det psykoaktiva ämnet DMT (dimetyltryptamin) som kan ge starka intensiva hallucinationer och upplevelser. Studier har visat att råttor kan producera DMT i sin hjärna, och en hypotes är att också människor kan göra det, men ännu saknas bevis.
ontakt med gud och livsomvälvande insikter, men vad händer i kroppen under effekten av ayahuasca? Filip Bromberg, generalsekreterare för Nätverket för Psykedelisk Vetenskap berättar:
– Magsystemet reagerar ofta kraftigt. Kräkning, diarré, ångest och paranoia, är inte ovanliga akuta bieffekter av ayahuasca.
Filip Bromberg ser också att det kan finnas risker med att inta ayahuasca. Han understryker att själva säkerhetstänket under genomförandet är viktigt.
– Det är inte omöjligt att trigga en latent psykos eller mani. Förloppet går att göra väldigt säkert med screening, förberedelse, stöd och uppföljning. Men det görs sällan eftersom ayahuascaindustrin är oreglerad och till stor del styrd av marknadskrafter, berättar Filip Bromberg.
Ayahuasca som brygd är olaglig i Sverige. I Peru däremot, är den skyddad enligt lag och anses vara ett viktigt kulturarv. I Brasilien är den också laglig, men bara för religiöst användande.
Här på våra breddgrader, långt borta från djungeln, dras allt fler till ceremonier med plantmediciner. Och intresset har ökat under pandemiåret.
– Det är fler äldre som sökt sig till ceremonier det senaste året, och människor som aldrig tagit andra droger tidigare. Jag tror att pandemin har bidragit till att fler vågat ta steget att läka med plantmedicin, de har inte kunnat fly på samma sätt som tidigare, berättar en facilitator som arrangerar ceremonier med flera olika plantmediciner.
Hon berättar att alla möjliga kommer för att delta. Byggarbetare, företagsledare, hippies och psykologer.
– Kanske de man minst anar.
Hon ser plantmedicinerna som ett verktyg för att komma i kontakt med det undermedvetna och det högre jaget. Hon beskriver en inre dialog mellan tankar, känslor och visioner under själva effekten.
– Vissa väljer att tro att det är växtens ande som kommunicerar, medan andra tror det är det högre jaget, och vissa tror att det är gud, säger facilitatorn som själv använt sig av ayahuasca och kaktusen San Pedro flertalet gånger.
Enligt den tyske forskaren och psykologen Tom John Wolff, som skrivit avhandlingen The Touristic use of Ayahuasca in Peru, ökade ayahyascas popularitet när kändisar i Hollywood började visa för omvärlden att de deltagit i ceremonier.
Tom John Wolff förklarar att urfolken i Amazonas inte ser brygden i sig som ett helande redskap, snarare ett verktyg som ger möjlighet att nå insikter och dold kunskap.
– Det kan handla om att finna något som förlorats, se in i framtiden, kommunicera med andar eller släktingar som är långt borta eller döda.
När ayahuasca har använts traditionellt har det i huvudsak varit för att finna orsak till problem eller sjukdomar. När ayahuasca används i neo-shamanska sammanhang finns ofta tron om att ayahuasca i sig skulle ge en slags psykosomatisk läkning för individen.
Tom John Wolff kan se att det finns en nyfikenhet hos dem som testar, men understryker att det sällan är det huvudsakliga motivet. Han tror inte heller någon tar ayahuasca för nöjes skull. De tre huvudsakliga anledningarna till varför deltagarna i hans studie dragits till ayahuasca är andlig utveckling, psykosomatisk healing och fysisk healing.
Tom John Wolff tror att ayahuasca har blivit uppmålat i medier, vilket kan ha bidragit till att det blivit lite av en fluga men om det stämmer i praktiken, att det är så populärt, är inget han vet. Majoriteten av de han träffade under tiden som studien i Peru ägde rum hade hopp om att ayahu-asca skulle hjälpa dem i god riktning, men de var också medvetna om att ayahuasca skulle bli en tuff upplevelse.
– Riskerna är låga så som jag ser det, om settingen under ceremonin och förberedelserna är väl utförda. Om det hade varit höga risker skulle det cirkulera en hel del psykotiska ayahuascaturister i Peru, Brasilien och Colombia. Så är inte fallet, kanske för att dessa länder värnar om att ayahuascaceremonier ska utföras av professionella, säger Tom John Wolff.
Du har just läst en artikel ur nummer 3/2021 av tidskriften Alkohol & Narkotika.
Leonarda Arcidiacono är frilansjournalist.
Se alla artiklar av Leonarda ArcidiaconoPrenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa aldrig en publicering. I vårt nyhetsbrev samlar vi alla våra senaste artiklar och poddavsnitt. Nyhetsbrevet skickas ut en gång varannan vecka – varken mer eller mindre.