
Oscar Waldner undersöker hur digitala plattformar kan utnyttjas i brottsliga syften och hur det i sin tur kan exponera unga för risker. I en färsk studie har han intervjuat minderåriga köpare och langare av alkohol som använder sig av sociala medier.
– Det finns en ganska stor efterfrågan hos de som är nyfikna på alkohol och vill utforska det. Och med det möjligheter att tjäna pengar för de som säljer.
Som en del av sin doktorsavhandling i kriminologi vid Malmö universitet ville Oscar Waldner ta reda på hur både de som säljer alkohol och köper alkohol via sociala medier ser på den här marknaden. Köparna har värvats genom nätverk och affischering på bland annat gymnasieskolor och fritidsgårdar, medan säljarna har intervjuats via sociala medier.
– Det är där försäljningen sker. Personerna vi intervjuar behöver inte kompromissa med sin säkerhet, utan de kommunicerar och beter sig på exakt samma sätt som de gör när de säljer. Till slut ställde 16 säljare upp på intervju, berättar Oscar.
Till en början sökte han säljare på platser som Facebook, Discord, Instagram och Tiktok. Men det visade sig snabbt att en social plattform var betydligt vanligare att använda för alkohollangning än andra.
– ”Det är klart det finns alkohol och knark på Snapchat. Det vet ju alla.”, det fick jag höra många gånger från de ungdomar vi intervjuat, som att det var allmän kännedom.
Enligt Internetstiftelsen använder 4 av 10 svenskar Snapchat och den största användargruppen är 00-talister. Meddelanden och bilder som skickas mellan användare raderas efter 24 timmar och tar någon en skärmavbild av innehållet skickas en notis till avsändaren. Något som lett till att unga upplever Snapchat som ett mer spontant och avslappnat forum, där man inte är lika självmedveten som exempelvis en post på Instagram.

– Det kan man se på vanliga beteenden på Snapchat som att man kan ta en bild på sig själv med dubbelhakor och ”snappa” till en vän. Det finns även forskning som visar att det är en vanligare plats att skicka sexuellt innehåll på, för att man upplever det mer privat och säkert med notisfunktionen.
De inbyggda funktionerna har även visat sig vara gynnsamma för den som vill ägna sig åt illegal försäljning. Om ett konto skulle stängas ner, hade de flesta säljare redan flera andra konton i reserv.
– Det är jättelätt att hitta och tillgängligheten är stor. Det finns en del begrepp som ”hink” eller ”booze”, men även ord som alkohol, dricka och vodka är sökbara. Slanguttryck verkar användas i större utsträckning vid just narkotikaförsäljning. När det gäller alkohol finns en större öppenhet att skriva ut exakt vad det är, säljare använder sig mycket av emojis också. Det är en del av hur man kommunicerar som ung, säger Oscar.
Orolig överlämning
De intervjuade säljarna var i åldern 17 – 40 år, en var kvinna och en uppgav att hen var icke-binär medan övriga var män. Köparna var i åldern 13 – 18 år och de flesta var runt 15 år när de började handla.
– De flesta säljare uppgav att de inte skulle sälja till barn. Men när vi frågade var gränsen för ”barn” går sa någon 15 år och någon annan 12. Men ingen kunde ge ett exempel på att de faktiskt nekat någon att köpa.
Pengarna var en tydlig drivkraft för säljarna och en person uppgav att vinsten var 12 000 kronor på en vecka. Många sa att man såg på alkoholförsäljningen som något tillfälligt, men ingen hade en aktiv plan på att sluta sälja. Både köpare och säljare upplevde kontakten på plattformen som riskfri, men det gällde inte för upplevelsen vid överlämningstillfället.
– Det är inte så oroligt när man väl chattar och skriver med en säljare och säger att ”jag är intresserad av att köpa två flaskor vodka till imorgon kväll”.
Däremot fanns en oro för överlämningen och där var det inte polis man var rädd för, utan langarna.
– Är det här potentiellt farliga människor som jag möter? Den här oron var centrerad kring tjejerna vi intervjuade. Deras oro var betydligt mer påtaglig än killarnas, framförallt i förhållande till sexuella övergrepp, berättar Oscar.
Även om ingen av de intervjuade tjejerna uppgav att de blivit utsatta vid en överlämning, uppgav flera en konkret rädsla för övergrepp och kidnappning. Många hade även varit med om att de blivit flirtade med vid överlämningstillfället. Till exempel har säljare föreslagit att man ska skicka privata bilder till varandra efter köpet (för att kunna inleda en chatt med en säljare på Snapchat måste kontot läggas till i ens kontaktlista).
– Den oron till trots så finns saker som pekar mot att det här är kanske ett större fenomen hos tjejer att köpa på det här sättet än hos killar, säger Oscar.
Han hänvisar till uppgifter som både köpare och säljare uppgett, där det vanligaste var att tjejer handlar i grupp och åt flera på en gång för att minimera antalet överlämningar. Något som säljarna såg som en stor fördel då det blev en större förtjänst. Några uppgav även att man föredrog att sälja till tjejer då de var skötsamma och kom i tid. Från köparnas perspektiv uppgav man att det var en trygghet att inte komma ensam till mötet.
– För det är ofta så de gör, de som köper. Framförallt tjejer. De kommer i grupp, för att öka tryggheten.
Oscar Waldner lyfter att det finns lite forskning på området, men hänvisar till en rapport från CAN där det finns en indikation att det kan vara vanligare att minderåriga tjejer oftare köper langad alkohol än minderåriga killar. Om narkotikaförsäljning vet forskningen desto mer och där är det betydligt vanligare med manliga kunder.
Inte bara alkohol
En sak som överraskade var hur snabbt algoritmerna på Snapchat öppnade dörren till fler illegala marknader.
– Ganska snabbt lärde sig algoritmen vad vi var intresserade av och föreslog då fler alkoholkonton. Det innebär också någonting, tänker jag. Om man som ung person börjar söka efter alkohol så kan man få upprepade gånger också bli exponerad för möjligheten att köpa av något nytt och köpa av mer och fortsätta. En ytterligare insikt var att det var inte bara alkoholkonton som vi blev rekommenderade, berättar Oscar.
Snart rekommenderade algoritmen att lägga till konton som sålde narkotika och olika typer av byten och försäljning av sexuellt innehåll.
Hur lång tid tog det innan du blev exponerad för det?
– Det gick väldigt fort. Man är tvungen att lägga till ett konto för att kunna skriva till dem. Och när vi lade till alkoholsäljare som kontakter såg vi att våra rekommendationer började fyllas ut. Det blev mer och mer och väldigt många olika typer, även snabba lån kom upp. Det kriminella grupperades. Det blev en överraskning för mig, hur explicit man inte bara blir introducerad eller kan hitta konton man letar efter, utan hur man faktiskt kan bli föreslagen och uppmuntrad till att ge sig in på andra marknader som är lite mer riskfyllda.
I studien argumenterar Oscar Waldner just för att en långsiktig och passiv exponering av andra marknader blir till en normaliserad del av användarens digitala vardag. Utan att man nödvändigtvis interagerar är det möjligt att det kan sänka trösklar, exempelvis synen på substanser som kokain.
– I forskning kallas det för ambient awareness och det ser jag som en av riskerna som är inneboende i de här plattformarna och algoritmerna.

Sara-Märta Höglund är chefredaktör för Alkohol & Narkotika.
Se alla artiklar av Sara-Märta HöglundPrenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa aldrig en publicering. I vårt nyhetsbrev samlar vi alla våra senaste artiklar och poddavsnitt. Nyhetsbrevet skickas ut en gång varannan vecka – varken mer eller mindre.



